Direktlänk till inlägg 20 januari 2015

Semlor

Av maria johansson - 20 januari 2015 16:45

Ja. Så var mannens födelsedag här. Enligt vår tradition så äts det semlor. Såklart finns det inte glutenfria semlor att tillgå här på min lilla ö, så jag fick snällt baka.
Gjorde en varsin semla till oss, och måste faktiskt säga att dom fick klart godkänt. Inte lika luftiga och fluffiga som vanliga semlor, utan mer kompakta. Men som sagt, helt klart godkända!

Receptet är för 8 bullar. Jag halverade det, eftersom jag bara behövde fyra ??

75 gram smör
2,5 dl mjölk
25 gram jäst
1 msk fiberhusk
0,5 dl strösocker
1 nypa salt
1 msk kardemumma
1 tsk bakpulver
5 dl mjölmix
1 ägg.

Fyllning
100 gram mandelmassa
25 gram smör

Övrigt

3 dl grädde
Florsocker

Så här gör man;

1. Smält matfettet eller värm det med mjölken till fingervarmt. Lös upp jästen och blanda i fiberhusk, låt blandningen svälla 10-15 min.
2. Blanda salt, socker, kardemumma, mix och bakpulver och ha i det i vätskan. Arbeta degen ordentligt, täck över och låt degen jäsa 30 minuter.
3. Mjöla bakbordet och lägg upp degen. Dela den i åtta lika stora delar. Rulla till en rund bullar och lägg på en plåt. Täck över och jäs 40 minuter.
4. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8 minuter. Låt svalna under bakduk.
5. Innan servering, rör ihop mandelmassa och smör. Skär av ett lock och gröp ur lite av bullen, fyll med mandelfyllningen, vispad grädde och lägg på locken. Pudra över lite florsocker.

Lycka till ?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria johansson - 15 mars 2015 10:25

Detta gamla ordspråk är något min son tagit fasta på! På lördagarna stiger han gärna upp vid 05.15... Så en lördag för några veckor sedan suktade han efter scones... Och varför ska inte han kunna få scones? Jag är av den åsikt, att allt som vi glut...

Av maria johansson - 14 mars 2015 10:44


Så här blev den.... Och 8-åringen blev mäkta nöjd. Så även gästerna! Botten blev mycket luftig och god! Denna blir det alltidni fortsättningen när tårtor ska göras ...

Av maria johansson - 28 februari 2015 18:10

Imorgon. Mitt lilla barn blir ÅTTA år. Galet! Frågade om vi skulle bjuda på kladdkaka... Barnet himlade med ögonen och svarade; När jag har en mamma som är världsbäst på tårtor? Tror du jag tänker bjuda på kladdkaka då? Dum fråga kräver dumt ...

Av maria johansson - 28 februari 2015 18:06


Från Apoteket kom för ett par veckor sedan... Och det är verkligen som de säger. Det är MYCKET saker.... Nu är det bara att försöka provsmaka/baka allt som vi fått köpa också... Men barnet är glad!! ...

Av maria johansson - 27 januari 2015 18:26


Blev det till middag idag! Hemmagjorda chicken Nuggets och en potatis&morotsbulle till. Tyvärr lyser salladen med sin frånvaro på tallriken då jag är sjuk och inte orkat åka och handla! Men detta måste ni pröva! Nuggets:en gjorde jag av kyc...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards