Direktlänk till inlägg 26 januari 2015

Frukt och nötbröd

Av maria johansson - 26 januari 2015 21:30

Ett riktigt lyckat bröd bakades ikväll, och dessutom riktigt nyttigt!
Efter lite trixande och egen omvandling av ett redan befintligt recept blev mitt bröd såhär...

Inte nog med att det var gott, det ser riktigt aptitligt ut också!

Frukt och nötbröd

25 g jäst
2 msk fiberhusk (löses i vatten)
3 dl ljummet vatten
3 dl grov mjölmix
3 dl mjölmix
Torkad frukt efter tycke och smak, jag tog aprikoser, katrinplommon och äpplen
Nötter ( jag tog hasselnötter)

Blanda jäst, vatten, den utspädda fiberhusken och mjölmixen i en degblandare. Arbeta degen 5-10 minuter. Tillsätt frukten och nötterna (som ska vara grovt hackade!) och blanda väl. Låt jäsa under bakduk i 45 min.
Bred ut degen i en liten långpanna med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 25 min under bakduk.
Grädda brödet mitt i ugnen, 200 grader i 15 minuter. Sänk värmen till 180 grader och grädda ytterligare 10-15 minuter.
Låt svalna och skär sedan i rutor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria johansson - 15 mars 2015 10:25

Detta gamla ordspråk är något min son tagit fasta på! På lördagarna stiger han gärna upp vid 05.15... Så en lördag för några veckor sedan suktade han efter scones... Och varför ska inte han kunna få scones? Jag är av den åsikt, att allt som vi glut...

Av maria johansson - 14 mars 2015 10:44


Så här blev den.... Och 8-åringen blev mäkta nöjd. Så även gästerna! Botten blev mycket luftig och god! Denna blir det alltidni fortsättningen när tårtor ska göras ...

Av maria johansson - 28 februari 2015 18:10

Imorgon. Mitt lilla barn blir ÅTTA år. Galet! Frågade om vi skulle bjuda på kladdkaka... Barnet himlade med ögonen och svarade; När jag har en mamma som är världsbäst på tårtor? Tror du jag tänker bjuda på kladdkaka då? Dum fråga kräver dumt ...

Av maria johansson - 28 februari 2015 18:06


Från Apoteket kom för ett par veckor sedan... Och det är verkligen som de säger. Det är MYCKET saker.... Nu är det bara att försöka provsmaka/baka allt som vi fått köpa också... Men barnet är glad!! ...

Av maria johansson - 27 januari 2015 18:26


Blev det till middag idag! Hemmagjorda chicken Nuggets och en potatis&morotsbulle till. Tyvärr lyser salladen med sin frånvaro på tallriken då jag är sjuk och inte orkat åka och handla! Men detta måste ni pröva! Nuggets:en gjorde jag av kyc...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards